Sök:

Sökresultat:

1268 Uppsatser om Första linjens chef - Sida 1 av 85

Första linjens chefer ur ett nationalkulturellt perspektiv

Uppsatsens titel lyder: Första linjens chefer ur ett nationalkulturellt perspektiv ? en komparativ studie om svenska och tyska första linjens chefer inom tillverkningsindustrin. Studiens syfte Àr att undersöka skillnader och likheter mellan chefer pÄ linjenivÄ pÄ ett svenskt och ett tyskt företag inom tillverkningsindustrin, dÀr vi dels fokuserar pÄ deras upplevelser som första linjens chef och dels i vilken utstrÀckning nationalkulturen pÄverkar och styr den första chefsrollen. Vi har valt att göra en komparativ fallstudie pÄ linjechefsnivÄn dels pÄ Saab i TrollhÀttan och dels pÄ Polytron i Bergisch-Gladbach. Det primÀra tillvÀgagÄngssÀttet har utgjorts av en deduktiv ansats dÀr semistrukturerade kvalitativa intervjuer med första linjens chefer anvÀnts.

Upplevelsen av utnyttjadkompetens : En studie hur första linjens chefer i Landstinget i Jönköpings lÀnupplever att deras kompetens utnyttjas

Hur upplever första linjens chefer att deras kompetens utnyttjas av arbetsgivaren? I detta arbete har vi utifrÄn Ellström steoretiska ram och begreppsförklaring undersökt upplevelserna hos Ätta intervjupersoner i Landstinget i Jönköpings lÀn i syfte att fÄ mer kunskap om hur den gruppen ser pÄ hur deras kompetens utnyttjas.Vi har utifrÄn fem grupper av efterfrÄgad kompetens i rekryteringsannonser  djupintervjuat Ätta första linjens chefer. Vi har efterfrÄgat hur de upplever efterfrÄgad kompetens, eget yrkeskunnande, sitt handlingsutrymme, arbetets faktiska krav samt sina utvecklingsmöjligheter.VÄr analys visar att första linjens chefer upplever sig ha stor nytta av sina tidigare erfarenheter och den egna yrkeserfarenheten upplevs skapa det viktigaste yrkeskunnandet. Vidare ser vi att upplevelsen av handlingsfrihet minskar i takt med att första linjens chef fÄr mer erfarenhet. Första linjens chefer upplever att de alltid mÄste lyckas med bemanning och ha en ekonomi i balans.

Första linjens chefer i organisationer : Hur uppfattas de av medarbetarna?

Syfte: Att undersöka hur första linjens chefer tillskrivs auktoritet frÄn sina medarbetare.Metod: Kvalitativ intervjustudie med primÀrdata frÄn tvÄ chefer och totalt 7 medarbetare till dessa chefer.Teori: Denna studie utgÄr frÄn teorier kring ledarskap, ledarstil och auktoritet.Slutsats: Chefer tillskrivs inte auktoritet utifrÄn om denne Àr internt eller externt rekryterad utan personliga egenskaper och ledarstil verkar i vÄrt fall spela större roll..

Hur har du det pÄ jobbet? - en kvalitativ studie av upplevelsen hos första linjens chef inom socialtjÀnst

Syftet med studien var att fÄ en bredare bild av och fördjupad kunskap om ledarskap för första linjens chefer inom kommunal socialtjÀnst. För att nÄ chefernas egen upplevelse av sitt uppdrag som chef och ledare valde vi kvalitativ metod med intervju som redskap. Syftet var vidare att fÄnga upplevelsen av ledarskap i relation till organisationens förvÀntningar. Vi ville se om chefserfarenhet hade nÄgon betydelse. Vi stÀllde frÄgor som skulle fÄnga vad som upptar nya respektive erfarna chefer i deras uppdrag.

Ny som chef Svenska & Danska första linjens chefer

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om det finns skillnader i chefskapet mellan danska kontra svenska nya första linjens chefer utifrĂ„n en nationalkulturell aspekt. Studien har utgĂ„tt frĂ„n ett induktiv angreppssĂ€tt dĂ€r vi har valt att anvĂ€nt oss av sĂ„vĂ€l kvalitativ som kvantitativ metod. Detta i form av 21 semistrukturerade intervjuer riktade till nya första linjen chefer och 108 enkĂ€tstudier riktade till deras medarbetare. Studien har genomförts pĂ„ sex olika företag i Öresundsregionen som bedriver verksamhet i sĂ„vĂ€l Sverige som Danmark. Det teoretiska perspektivet i uppsatsen har utgĂ„tt frĂ„n Geert HofstedeÂŽs teori betrĂ€ffande nationalkulturer samt de specifika förutsĂ€ttningarna som föreligger för de bĂ„da lĂ€nderna.

Arbetsuppgifter och ledarskap hos en första linjens chef i kommunal Àldremsorg : a single case study

?BAKGRUND: Antalet multisjuka Àldre personer ökar och ett omfattande vÄrdbehov kan skönjas. VÄrdens organisation och hur den fylls med innehÄll pÄverkar relationen till patienten. Ledarskapsstilen pÄverkar upplevd arbetstillfredsstÀllelse och den kultur som vÄrdpersonalen skapar tillsammans avgör livskvalitet och vÄrdandets kvalitet för patienten. SYFTE: Syftet med studien Àr att utifrÄn semistrukturerad observation beskriva arbetsinnehÄllet och ledarskap för en första linjens chef inom kommunal Àldreomsorg.

Rekryteringsannonser för första linjens chefer : Undersökning av perioden 1971 ? 2007 inom Landstinget i Jönköpings lÀn

What are the competencies and qualifications required by employers concerning the first line executives in medical care? In this paper we aim to scrutinise this question by analysing the significance of terms reproduced by employers in advertisements between 1971 and 2007.Our survey concerns 93 advertisements and two interviews with knowledgeable authorities on personnel administration in the county council of Jönköping municipality, Sweden. Using a theoretical framework developed by Ellström our results point out how the demands of the employer have changed starting in the 1970?s. We set fore, as a way of conclusion, the setting of competency and qualifications required by the employer have not only increased but appears much more comprehensive and far more complex than ever before..

Kommunikationen Àr A och O : Konflikt och konflikthantering i arbetet som första linjenschef ? En kvalitativ studie

Konflikter med förÀldrar, vÀnner, arbetskollegor, chefer med fler Àr ett naturligt fenomen i det dagliga livet, alla av oss har erfarenheter av dem och alla har vi olika metoder för hur vi hanterar konflikterna. I den vetenskapliga forskningen och litteraturen existerar det mÀngder av arbeten om Àmnet men ingen berör pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt konflikthantering bland första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg. Syftet med studie har dÀrför varit att belysa hur första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg uppfattar och beskriver konflikter inom arbetsorganisationen samt undersöka hur första linjens chefer hanterar konflikter mellan personal pÄ arbetsplatsen. Tre frÄgor stÀlldes Àven för att kunna besvara syftet: Hur definierar cheferna konflikt begreppet och vilka personliga upplevelser har första linjens chefer av konflikt bland personal i arbetet?; Vilka pÄverkningar upplever första linjens chefer konflikter har pÄ arbetsplatsen?; och Vilka konflikthanteringsstrategier anvÀnder första linjens chefer vid hantering av konflikter mellan personal pÄ arbetsplatsen? Arbetet vilar pÄ en kvalitativ grund med semi-strukturerade intervjuer som insamlingsmetod, intervjuerna har genomförts med första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg i en mellanstor kommun i norra Sverige.

Ny chef pÄ jobbet- En studie av: Nya chefers förvÀntningar och syn pÄ chefsrollen kontra utfall

Syftet Àr att utifrÄn ett bestÀmt urval av chefer undersöka upplevd konsensus mellan förvÀntningar pÄ rollen som chef gentemot hur chefsrollen upplevs och vad den innebÀr. För att uppfylla vÄrt syfte har vi valt att anvÀnda oss av en abduktiv ansats. Empirikapitlet Àr framtaget frÄn 10 intervjuer med chefer pÄ olika företag verksamma i Sverige. VÄr studie har pÄvisat vilken typ av förvÀntningar som infriades samt vilka som inte gjorde det. Den har Àven tydliggjort vilka kompetenser samt kunskaper som av vÄra respondenter anses vara viktiga i chefsrollen.

Orsaker till varför första linjens chefer inom offentlig sjukvÄrd övervÀger att lÀmna sin chefsposition : En kvalitativ fallstudie med utgÄngspunkt i  krav-kontroll-stödmodellen

Statistik visar att ungefÀr en fjÀrdedel av chefer inom offentlig sektor lÀmnar sin befattning inom tvÄ Är samt 40 procent inom fyra Är. Det föreligger ett ekonomiskt problem dÄ personalomsÀttning Àr kostsamt pÄ flertalet sÀtt. StressnivÄn som första linjens chefer upplever pÄverkar det psykiska vÀlbefinnandet och pÄvisar dÀrmed att det föreligger ett psykosocialt problem. Det Àr av allmÀn kÀnnedom att första linjens chefer upplever svÄrigheter med att balansera krav frÄn chefer och ledning med krav frÄn medarbetare. Tidigare forskning pÄvisar att kontroll och stöd Àr viktiga faktorer för att upprÀtthÄlla en psykosocial arbetsmiljö.

En kvalitativ studie om vad chefens utlÀndska bakgrund har för betydelse i arbetet som första linjens chef inom Àldreomsorgen

Med bakgrund till den tidigare forskningen som pekar pÄ en ojÀmlik arbetsförutsÀttning och en stark underrepresentation av mÀnniskor med utlÀndsk bakgrund som intagit chefspositioner har intresset till denna studie vÀckts. Det Àr ett viktigt omrÄde att studera med tanke pÄ den stora andelen mÀnniskor som invandrar eller invandrat till Sverige och som ska ta del av det nya landet och samhÀllet. Syftet med studien har varit att undersöka personliga erfarenheter frÄn första linjens chefer som arbetar inom kommunal Àldreomsorgen och hur de upplever att deras utlÀndska bakgrund kan ha betydelse i rollen som chef. I föreliggande studie har antidiskriminering och intersektionalitet anvÀnts som teoretiska ramverk för denna uppsats. Antidiskriminerande arbete hjÀlper oss att förstÄ innebörden av diskriminering, inkludering och exkludering medan intersektionalitet hjÀlper oss att förstÄ sambanden i hur olika maktordningar samverkar i ett samhÀlle. Genom att kombinera dessa teorier fÄr vi en bredare förstÄelse för uppsatsens frÄgestÀllning. För att komma nÀrmare syftet i studien har kvalitativ metod anvÀnts och det hermeneutiska perspektivet varit en utgÄngspunkt, dÀr intervjuer varit förutsÀttningen för denna studie. Sex chefer med utlÀndsk bakgrund har intervjuats. Resultaten frÄn studien visar att den utlÀndska bakgrunden som chef har betydelse i vissa fall.

Krav-, kontroll- och stöd i arbetslivet : En intervjustudie om chefsstödets roll för mellan- och första linjens chefer inom kommunal verksamhet

Syftet med studien var att undersöka hur chefsstödets roll pÄverkar upplevda krav och kontroll i arbetet, samt om chefsstöd har en stressreducerande effekt hos mellan- och första linjens chefer inom kommunal verksamhet. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer dÀr fem stycken mellan- och första linjens chefer valdes ut för studien. Resultatet visade pÄ att chefsstödet roll gÀllande krav och kontroll inte har sÄ stor inverkan pÄ de intervjuade mellan- och första linjens chefer men att chefstödet roll gÀllande stressreduktion var vÀldigt viktig. I resultatet framkom dock en uppfattning om att ifall chefsstödet inte funnits sÄ hade kraven ökat och kontrollen minskat som ett resultat. Slutsatserna som dragits Àr att sÄvÀl mellan- som första linjens chefer anser att chefsstödet har en betydande roll för dem i den valda kommunen..

Upplevelsen av förutsÀttningar för, och behov av, kompetensutveckling hos första linjens chefer vid en organisation i förÀndring

Föreliggande examensarbete Àr en kvalitativ undersökning om förutsÀttningar för, och behov av kompetensutveckling, hos första linjens chefer i en organisation i förÀndring. Stora organisatoriska förÀndringar bland svenska företag, myndigheter och organisationer har under de senaste decennierna medfört att befattningen som mellanchef har försvunnit och att dess arbetsuppgifter har flyttats över till första linjens chefer, som dÀrmed har fÄtt större ansvar och fler arbetsuppgifter. Syftet var att undersöka förutsÀttningar för, och behovet av, kompetensutveckling hos första linjens chefer. Fyra olika frÄgestÀllningar som berör olika teman har behandlats. Dessa teman Àr förÀndringar och krav, synen pÄ kompetensutveckling, möjligheter och hinder samt eget upplevt behov av kompetensutveckling.

Att leda förÀndring frÄn mellanskiktet : -       En kvalitativ intervjustudie om första linjens ledares upplevelser av att leda en förÀndringsprocess

Första linjens ledares roll har under de senaste Ären blivit mer ansvarskrÀvande. Vad Àr dÄ viktigt för ledare i denna position dÄ det kommer till att Ästadkomma förÀndring? Finns det nÄgra utmaningar första linjens ledare stöter pÄ? Denna studie syftar till att belysa första linjens ledares upplevelse av att leda en förÀndringsprocess. TvÄ frÄgestÀllningar skapades; ?Vad anser första linjens ledare som viktigt i sitt ledarskap för att kunna Ästadkomma förÀndring?? samt ?Vilka utmaningar möter första linjens ledare i en förÀndringsprocess??.

NÀrhet och distans som chef : En kvalitativ studie om chefers konstruktion av offentlig och privat sfÀr

Denna studie syftar till att fo?rsta? chefers relationer till sina medarbetare och hur de konstruerar en offentlig och privat sfa?r. Studien vill med hja?lp av chefers egna upplevelser fo?rsta? hur cheferna balanserar na?rhet och distans i sina relationer till medarbetarna. En kvalitativ ansats har valts och fem chefer inom den offentliga sektorn har intervjuats om sina upplevelser av att skapa relationer till medarbetare.

1 NĂ€sta sida ->